Кәсіптік бағдардың ұйымдастырушылық және педагогикалық негіздері
Мамандық таңдау – бұл күрделі әрі ұзақ процесс. Ол кәсіби өзін-өзі анықтау үшін жеке тұлғаның белсенділігін арттыруға бағытталған кәсіптік бағдарлау жұмыстарының әсерінен жүзеге асырылады. Бұл үдерісті схемалық түрде келесі түрде ұсынуға болады: мамандық таңдауға дайындықты қалыптастыру → мамандықты алдын-ала таңдау → кәсіби өзін-өзі анықтау → мамандықты дұрыс таңдауда сенімділікті қалыптастыру → кәсіптік ниет пен жоспарды қалыптастыру → кәсіби және әлеуметтік бейімделу.
Кәсіби бағдар беру жүйесі келесі элементтерді қамтиды: кәсіптік білім (кәсіптік ақпарат, кәсіптік насихат, ақпараттық-насихаттау); адамның белгілі бір мамандыққа қызығушылықтары мен қабілеттерін анықтауға бағытталған алдын-ала кәсіби диагностика; кәсіптік кәсіби кеңесшілер тарапынан мамандық таңдауда жеке көмек көрсетуге бағытталған кеңес; осы мамандықты ойдағыдай игере алатын адамдарды таңдау; әлеуметтік-психологиялық және еңбекке бейімделу, ол оқу шеберханаларында, мектеп оқушыларының еңбек бірлестіктерінде және тағы да басқалар. Кәсіби білім беру оқушылардың бойында кәсіби маңызды қасиеттерді дамытуға бағытталған.
Кәсіптік бағдар беру жүйесі мектептер, отбасылар, өндірістік бригадалар, қоғамдық ұйымдар, кәсіптік білім беру мекемелері, мәдениет мекемелері, бұқаралық ақпарат құралдары мен мүдделер бірлестіктерін кәсіптік бағдарлау орталығы қызметінде жұмыс істейді. Оқушылармен кәсіптік бағдар беру орталығы – бұл саналы түрде мамандық таңдауға негіз жасайтын және кәсіптік бағдар беру жүйесінің басқа буындарының қызметін үйлестіретін жалпы білім беретін мектеп. Мектеп оқушыларына кәсіптік бағдар берудің жалпы мақсаты – әр адамның жеке ерекшеліктеріне және кадрлардың қоғам қажеттіліктеріне сәйкес келетін олардың саналы кәсіби өзін-өзі анықтауын қалыптастыру.
Мектеп оқушыларына кәсіптік бағдар берудің жалпы міндеттері: оқушыларға әлем туралы және мамандықтардың жеке тұлғаға қойылатын талаптары туралы барынша ақпараттандыру; бітірушілердің «өз» мамандығын іздеудегі танымдық белсенділігін дамыту; әр түрлі іс-әрекеттегі күштің тәжірибелік сынағы үшін жағдайлар жасау; жеке тұлғаның кәсіби бағытын, мамандық таңдаудың әлеуметтік маңызды мотивтерін қалыптастыру; кәсіптік бағдар беру үшін мектеп оқушыларының қызығушылықтарын зерттеу; кәсіптік кеңестер жүргізу, оқушыларға олардың белгілі бір жұмыс түрлеріне байланысты олардың қабілеттері мен қасиеттерін бағалауға көмектесу.
Және кәсіби ниетті қалыптастыру және оны жүзеге асыруға көмек көрсету; мектеп түлектерінің кәсіптік білім беру мекемелерінде және жұмыста бейімделуін талдау, барлық кәсіптік бағдар беру жұмыстарының тиімділігін зерттеу. Мектеп оқушыларына кәсіптік бағдар беру процесі бірнеше кезеңде жүзеге асырылады, олардың әрқайсысында нақты міндеттер шешіледі. Мектеп оқушыларына кәсіптік бағдар беру кезеңдері.
Кезеңдер | Мақсат | Педагогикалық міндеттер |
Мамандық таңдау проблемасын өзектендіру кезеңі (1-4 сыныптар) | Еңбек әлемі туралы алғашқы идеяны қалыптастыру, қол жетімді мамандықтармен таныстыру | Оқу және қоғамдық пайдалы еңбекке қажеттілікті дамыту. Мамандықтар әлемімен бастапқы танысу, қол жетімділерімен танысу. Әр түрлі кәсіптердегі қол жетімді еңбек элементтерімен қаруландыру. Кәсіби қызметке бейімділікті, қабілеттілік пен қызығушылықты қалыптастыру |
Кәсіби бағдар қалыптастыру кезеңі (5-7 сыныптар) | Мамандық таңдаудың әлеуметтік маңызды мотивтерін және мамандық таңдау мәселесіне саналы қызығушылықты қалыптастыру | Мамандықтармен мақсатты түрде танысу, кадрлардың облыстың қажеттіліктерімен танысу. Кәсіби қызығушылықтарды анықтау және дамыту. Мамандық таңдаудың әлеуметтік маңызды мотивтерін қалыптастыру. Өзін-өзі тану және өзін-өзі тәрбиелеу проблемасын өзектендіру. Кәсіби жұмыстың жекелеген түрлерінде еңбек дағдыларымен қаруландыру. |
Кәсіби сәйкестілікті қалыптастыру кезеңі (8-9 сыныптар) | Студенттерді мамандықты саналы таңдауға және білімін жалғастыру тәсілдеріне дайындаңыз | Мамандықты дұрыс таңдау негіздерімен таныстыру. Таңдалған мамандықты игеру үшін қажетті қасиеттерді дамыту және кәсіби маңызды қасиеттерді адекватты бағалау. Үздіксіз білім берудің кәсіби ниеттері мен тәсілдерін түзету мақсатында студенттің жеке басын зерттеуді жалғастыру. Еңбек әрекетінің әртүрлі түрлерінде, кәсіби шеберлікке мүмкіндігінше жақын, белсенді күш сынау үшін жағдай жасау. |
Әлеуметтік және кәсіби мәртебені нақтылау кезеңі (10-11 сыныптар) | Мамандықты дұрыс таңдауға деген сенімділікті қалыптастыру | Белгілі бір мамандық бойынша білім мен дағдыларды қалыптастыру. Таңдалған мамандық бойынша өзін-өзі оқыту бағдарламасын түзету. Таңдалған мамандық бойынша жұмысқа орналасу, кәсіби өсу және әлеуметтік-өндірістік еңбек жағдайларына бейімделу әдістерімен қарулану. |
Сонымен, бұл мәселелерді шешу оқушыларды жалпы орта мектепті бітіретін уақытқа дайындауға және білімдерін жалғастыру үшін мамандық пен оқу орнын саналы түрде таңдауға бағытталған. Жоғары сыныптардағы кәсіптік бағдар оқушыларды таңдаған мамандықтарына дайындауға көмектесуі керек. Қорытындылай келе, білім беру жүйесіндегі кәсіптік білім берудің басты мақсаты – заманауи өндіріс пен қоғамдық прогресс талаптарына жауап беретін, жоғары адамгершілік және кәсіптік қасиеттерге ие жұмыскер тұлғаны қалыптастыру деп айтқым келеді.
Баян Елеуқызы БЕКБАТЫРОВА,
Н.Ақшабаев атындағы орта мектеп
директорының орынбасары, Жамбыл
облысының Байзақ ауданы